طراحي سايت طراحي سايت .

طراحي سايت

اصول طراحي رابط كاربري در سال ۲۰۱۹

اصول طراحي رابط كاربري در سال ۲۰۱۹

 

۹ قانون طراحي رابط كاربري كه در سال ۲۰۱9 هر طراح سايت بايد آن ها را بداند و به كار ببرد. با ما همراه باشيد تا با قواعد و اصول اوليهطراحي رابط كاربري سايت و اپليكيشن UI/UX آشنا شويد.

طراحي رابط كاربري (UI) يك نوع علم است و اگر مي خواهيد گوي رقابت را از ديگر طراحان سايت برباييد، علم خود را در اين حوزه بايد به روز نگه داريد و از آخرين تكنيك هاي طراحي رابط كاربري آگاه باشيد. امروزه پيدا كردن طراح سايت كه بتواند در اكثر پروژه هاي طراحي سايت فعاليت كند، كار سخت و پيچيده اي است. اما پيدا كردن يك طراح سايت حرفه اي كه آخرين تكنولوژي و تكنيك هاي مربوط به كار خود را بداند و در واقع بتوانيم استادكار اين حوزه است، خيلي سخت است.

دانستن تكنيك هاي مهم طراحي رابط كاربري و تسلط به آن ها، مي تواند شما طراح سايت را يك سروگردن از بقيه جلو بيندازد. امروزه ديگر به لطف قالب هاي آماده اي كه در بازار وجود دارد، همه براي خودشان طراح سايت شده اند و در واقع خود را متخصص آن مي دانند اما مساله اي كه باعث مي شود بعضي ها بتوانند نسبت به بقيه خوب پول دربياورند، دانستن و تسلط بر رابط كاربري مي باشد. البته اين يكي از مواردي است كه طراح سايت حرفه اي بر آن تسلط داشته باشد.

اگر بخواهيم كه طراحي رابط كاربري را در يك خط تعريف كنيم، مي توانيم بگوييم هر الماني كه در سايت براي پيمايش و فعاليت بهتر استفاده مي شود و بيشتر از نظر گرافيك به سايت نگاه مي كند. هميشه اصطلاح طراحي رابط كاربري و تجربه كاربري با هم اشتباه گرفته مي شود. ما در اين مقاله نمي خواهيم در خصوص تعريف و تفاوت هاي اين دوتا باهم صحبت كنيم، بلكه قصد داريم تكنيك هايي را بيان كنيم شما با استفاده از آن ها ميتوانيد كيفيت طراحي رابط كاربري سايت خود را افزايش دهيد. تكنيك هايي كه در سال ۲۰۱9 بايد به آن توجه ويژه اي كنيد.

نه قانون طراحي رابط كاربري در سال ۲۰۱9

۱. طراحي رابط كاربري جدا از UX نمي باشد و بايد داراي ارتباط باشند

ارتباط بين طراحي رابط كاربري و طراحي تجربه كاربري

 

 

اولين موردي كه بايد به آن توجه كنيد و خيلي مهم است، فهميدن اهميت درك نقش طراحي رابط كاربري در UX است. يعني اينكه UI مناسب و عالي مي تواند باعث افزايش تجربه كاربري گردد.

يك طراح رابط كاربر، بايد قبل از اقدام به شروع، اطلاعاتي را از مسئول تجربه كاربري سايت دريافت نمايد، اطلاعاتي مانند مشكلاتي كه قبلا وجود داشت و بايد حل گردد، جريان فعاليت هايي كه كاربر انجام مي دهد چيست و محصولات اصلي و اطلاعاتي كه بايد نمايش دهد. اين ها بخشي از ارتباط بين طراحي رابط كاربري و تجربه كاربري مي باشد.

۲. كاربران سايت خود را بشناسيد

فيدبك مناسب از كاربران خود دريافت كنيد

 

 

samim شما به عنوان طراح شايد فكر كنيد كه رابط كاربري كه ايجاد كرده ايد، از همه بهتر است اما در واقع بايد بدانيد كه نظر نهايي واصلي را كاربر بيان مي كند و شما نيستيد. در استراتژي طراحي سايت، هميشه بيان مي شود كه قبل از شروع، نياز كاربران فعلي و آينده خود را دريابيد و سعي كنيد كه آن ها در طراحي رابط كاربري(UI) سايت خود در نظر بگيريد.

 

براي تحليل سايت خود مي توانيد از ابزار گوگل آنالاتيك و وبمسترتولز استفاده كنيد تا ميزان ورودي سايت خود و نوع كاربران و موقعيت آن ها را بشناسيد. همچنين با توجه به سابقه اي كه توانسته ايد به دست بياوريد، مي دانيد كه نيازهاي كاربران شما چي بوده است.

 

يكي از مزيت هاي اصلي پروژه طراحي وب سايت، گرفتن بازخورد از كاربران است. اين بازخورد را مي توان به شيوه مختفي دريافت كرد. مي توان از يك فرم استفاده كرد كه كاربران نظر خود را مطرح نمايند ولي خب اشكال اصلي اين است كه كاربران نمي توانند به صورت فني ايرادات كار شما را بگيرند ولي به هر حال نظر آن ها است كه تعيين كننده خوب يا بد يك طرح سايت است. يا مي توانيد كه از سايت هاي تخصصي كمك بگيريد تا ايرادات فني را رفع نماييد.

ولي اگر بخواهيد كه دقيق تر و علمي تر به اين قضيه نگاه كنيم، ميزان زماني كه كاربران در سايت شما مي مانند را مي توان در بازخورد قرار داد. اگر كاربري وارد سايت شما گردد و سريعا آن را ترك كند، متوجه شد كه طراحي رابط كاربري مشكل دارد يا محتواي قرار داده شده كاملا با چيزي كه قرار داده شده با چيزي كه قرار داده شده است، متضاد است.

روش ديگر، پيام هايي است كه شما براي تكميل فرم ها و مراحل در سايت خود قرار داده ايد اما كاربر در نيمه آن ها را تكميل نشده رها مي كند. مطمئنا يا مراحل بيش از حد طولاني بودند يا طراحي رابط كاربري نتوانسته است اعتماد آن ها را جلب كند. به هر حال شما بايد مشكل را بيابيد.

۳. المان ها را ساده و باثبات نگه داريد

المان ها ساده و باثبات نگه داريد
نشان و نماد يك رابط كاربري (UI) مناسب، سادگي آن است. منظور ما سادگي در طراحي نيست يعني به كاربردن المان هاي گرافيكي با حالت انيميشني نيست بلكه سادگي در درك مفهوم كاربرد آن مي باشد. رابط كاربري سايت شما بايد به اندازه اي ساده باشد كه كاربر هيچگونه نيازي يا سوال براي پيمايش نداشته باشد. اين در واقع وظيفه طراح رابط كاربر است كه المان ها را با صورت هماهنگ با هم و البته ساده توليد كند كه هر كاربري با ورود به آن، به راحتي متوجه هدف اصلي آن گردد.

۴. اجراي سلسله مراتب بصري

در اجراي كار هميشه اولويت بندي كنيد و وقت را صرف كاري كنيد كه مي دانيد بيشترين تاثير را در روند انجام و پياده سازي كار دارد.

مهمترين موارد در طراحي رابط كاربري بايد به صورت كاملا ويژه اي مشخص شوند تا توجه كاربران را به خود جلب كنند. هميشه توصيه مي شود كه قبل از شروع، هدف اصلي خود را مشخص كنيد و مواردي كه بيشتر از همه براي شما اهميت دارد تا كاربر در مورد آن ها بيشتر بداند را تعيين كنيد. يك مثال را مي توان استفاده از فونت هاي درشت در صفحه هاي اول سايت دانست. فونت هاي درشت و با رنگ متضاد كه شعار اصلي سايت براي مثال در آن نوشته مي شود را قرار دهيد. بعد به سراغ موارد كم اهميت برويد.

اين نكته را بدانيد كه امكان جابجايي يا تغيير موارد مهم محدود است و همچنين بايد از نظر گرافيكي طرح كل سايت همخواني داشته باشد.

۵. از تايپوگرافي مناسب استفاده كنيد

از تايپوگرافي مناسب استفاده كنيد گاهي استفاده از فونت هاي مناسب با سايز بهينه و وزن هاي متفاوت تاثير بسيار زيادي در بهينه سازي رابط كاربري و بهترين تجربه كاربر دارد.

ديگر موردي كه مي توانيد توجه كاربران را بيشتر جلب كنيد، استفاده از تايپوگرافي است. انتخاب فونت مناسب در طراحي رابط كاربري خيلي مهم است، چون علاوه برخواناتر كردن مطالب براي كاربران، زيبايي بصري را مي تواند افزايش دهد.

نكاتي كه بايد در تايپوگرافي در نظر بگيريد، اول از همه انتخاب نوع قلم است كه در تمامي مرورگرها پشتيباني شود. سپس اندازه فونت است كه كامل قابل خوانا باشد. مخصوصا در گوشي و تبلت كه اندازه صفحه كوچكتر است دسكتاپ مي باشد. مهمترين نكته اي كه بايد در مورد اندازه فونت در تايپوگرافي رعايت كنيد، اين است كه اندازه فونت سايت نبايد يكسان باشد. اطلاعات مهم كه قصد داريد كه كاربران به آن ها توجه بيشتري كنند را با فونت هاي بزرگتر و بولد شده قرار دهيد. حتي توصيه مي شود كه المان هاي گرافيكي زيبا براي نمايش آن ها به كار ببريد.

۶. از تضاد رنگي مناسبي استفاده كنيد

براي طراحي رابط كاربري خود، از رنگ مناسب استفاده كنيد. البته كل سايت از يك نوع قالب رنگي استفاده مي كند اما بعضي از مواردي كه از نظر اطلاعات مهم هستند يا به صورت CTA مي باشند و كاربر به فراخواني انجام عملي تشويق مي كنند، اصولا با رنگي متضاد استفاده مي كنند ولي اين رنگ متضاد حتما بايد رنگ تم اصلي همخواني داشته باشد. اصولا آن هايي كه در طراحي سايت كار مي كنند، توصيه مي شود كه حتما مطالعاتي در خصوص روانشناسي رنگ ها داشته باشند.

نكته مهم تراينكه، رنگي انتخابي حتما بايد با نوع كسب و كارتان همخواني داشته باشد. براي مثال اگر در زمينه فروش تجهيزات ماشين آلات فعاليت مي كنيد، استفاده از رنگ صورتي، وجهه كار شما را خراب خواهد كرد.

۷. فرم ها را ساده كنيد

فيلدها بدون پيچيدگي و در عين سادگي با الگويي مرتب و بهينه در كنار هم قرار بگيرند.

 

 

فرم ها يكي از مهمترين روش ها و راه هايي است كه كاربران مي توانند با سايت شما ارتباط برقرار كنند. همچنين مالكان سايت مي توانند از طريق فرم ها اطلاعات مهم و ارزشمندي را براي دريافت كنند.

مساله اصلي اين است بيشتر كاربران به دلايلي از فرم ها تنفر دارند. در طراحي رابط كاربري، ايجاد فرم از اهميت زيادي برخوردار است. اول از همه بايد تعيين كنيد كه آيا واقعا سايت نياز به فرم دارد يا خير. متسفانه خيلي از سايت ها از براي استفاده از ساده ترين اطلاعات، كاربران را مجبور به ثبت نام در سايت مي كنند كه اين مساله باعث رنجش آن ها مي شود. در بعضي از فرم ها، وارد كردن تمامي اطلاعات ضروري است براي مثال نام پدر يا شماره شناسنامه. شكل فرم ها كه مهمترين مساله در طراحي رابط كاربري است. متسفانه بعضي ازفرم ها داراي طرح هاي همرنگ با پس زمينه هستند يا اينكه اندازه طولي آن ها كوچك و كاربر نمي تواند تمامي مواردي را كه وارد مي كند، مشاهده كند.

۸. براي موفقيت در طراحي رابط كاربري(UI)، همكاري كنيد

اشتراك تجربيات و ايده هاي تيم تاثير به سزايي در موفقيت يك پروژه دارد.

مسلما طراحي سايت، فعاليتي نيست كه بتوان آن را به تنهايي پيش برد. براي ساخت سايت موفق نياز به يك تيم وجود دارد و اينكه تمامي اعضاي تيم با هم همكاري داشته و اطلاعات مورد نياز را با همديگر به اشتراك بگذارند. ابزارهاي زيادي براي همكاري بين اعضا وجود دارد.

۹. همه موارد را باهم در نظر بگيريد

طراحي و پياده سازي رابط كاربري كار ساده اي نيست. يك طراح موفق بايد بتواند همه موارد گفته شده بالا و موارد ديگر را به درستي مديريت كند و آن ها را در ساخت سايت خود در نظر بگيريد. علاوه براين بايد داراي ارتباط مناسبي با طراح تجربه كاربر و مالك و ديگر اعضاي سايت داشته باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۱:۱۹:۲۸ توسط:طراحي سايت موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :